Ladugårdsförmännens Riksförbund

 

 

Motioner till LR-stämman 2010

 

Vart 3:e år håller LR stämma och nästa upplaga går av stapeln på Hållsta Kursgård den 22-23 april 2010. Utöver trevligt umgänge under avslappnade former med intressanta studiebesök, festmiddag, dans, underhållning och liknande kommer vi under några timmar att hålla själva stämmoförhandlingarna. Här är det tänkt att vi ska dra upp riktlinjerna för vår förenings framtida verksamhet.

LR-stämman (tidigare ombudsmötena) är vår förenings högsta beslutande organ där föreningens alla medlemmar har rösträtt. Både enskilda medlemmar och hela lokalavdelningar har rätt att motionera om saker som man vill införa eller ändra. Alla betalande medlemmar (och hedersmedlemmar) som deltar på stämman har rösträtt.

Till årets stämma har det inkommit två motioner. Eftersom särskilt den ena motionen är lång rekommenderas alla medlemmar som tänker närvara på själva stämmoförhandlingarna att läsa igenom dem i förväg. Förbundsstyrelsen kan helt eller delvis bifalla eller avslå motioner. Förbundsstyrelsen kan även föreslå andra åtgärder t ex  modifieringar, vidare utredning o s v.  Förbundsstyrelsens svar på motionerna kommer att redovisas i direkt anslutning till stämman och därefter sker röstning bland alla närvarande medlemmar. Om förbundsstyrelsen yrkat bifall eller avslag av motionen kommer närvarande medlemmar att få säga ja eller nej till motionen. Om förbundsstyrelsen eller någon medlem har ett alternativt förslag kommer motionärens förslag och det alternativa förslaget att ställas mot varandra.

Bägge motionerna presenteras i sin helhet enligt nedan.

 

 

 

 

Motion nr 1 angående lokala slakterier

Enligt statistik från CDB så var det 2008 hela 90 070 nötkreatur som utrapporterades under kategorin ”kadaver, hemslakt, med mera”. Detta motsvarar nästan vart femte djur.

En bidragande orsak till denna höga siffra kan vara att mer eller mindre all kooperation på slaktsidan har gått i graven vilket i sin tur leder till längre och längre transportsträckor för de fyrbenta medarbetarnas sista resa. Är det därför inte dags att börja om från början igen? T ex skulle detta kunna ske enligt modell bilprovningen med lokala kommunala eller privat drivna slakterier.

Det finns ju t ex här i Småland många tomma och i gott skick stående koladugårdar som byggdes på 40 - 50 talet vilka skulle kunna byggas om till lokala slakterier. Dessa byggnader har ju en stor logdel som skulle kunna byggas om till slakthall och kostalldelen skulle ju kunna göras om till stall med boxar.

Dessa tankar kanske inte faller alla i smaken men jag har pratat med flera slaktdjurstransportörer som gillade idén. På grund av de längre avstånden måste många idag ha bil med släp och man har svårt att hålla lagstadgade transporttider. Jag har också pratat med så kallade hemslaktare som också gillade idén. Istället för att arbeta i kylan och friska luften skulle man kunna hålla till i för ändamålet anpassade lokaler och enligt dem skulle det inte behövas någon dyrare utrustning. Den veterinära biten kunde säkert kunna skötas av distriktarna och på grund av de kortare avstånden skulle säkert många gränsfall som idag går till kadaver kunna räddas till människoföda.

Kanske man också med fler lokala slakterier även skulle kunna få igång en fungerande nödslakt igen? – det skulle betyda mycket för djurskyddet.

Eftersom det hela tiden pratas mer och mer om när- och lokalproducerat yrkar jag därför att förbundet på ett eller annat sätt (t ex genom att anta ett officiellt uttalande eller genom direkt uppvaktning av ansvariga politiker/myndigheter) ska verka för att så kan ske.

Aneby 2010 - 01 - 29 , medlem nr 3089 Sven Axelsson.

 

 

 

Motion nr 2 – Rättvisare villkor för 
mjölk- och nötköttsproduktion

Svensk mjölk- och nötköttproduktion (varav en betydande del kommer som biprodukt till mjölkproduktionen) konkurrerar för vart år på en allt mer globaliserad marknad. För olika intressen finns det både för- och nackdelar med denna globalisering. Handeln är definitivt en vinnare på denna globalisering, främst genom ökade möjligheter att segmentera konsumentmarknaden och därigenom kunna öka sina marginaler. Även konsumenterna tjänar i allmänhet på ökad konkurrens i form av lägre priser – åtminstone kortsiktigt och så länge som handelns marginaler inte ökar för mycket.

Till förlorarnas skara kan man utan vidare sälla klimatintressena genom att en mindre andel av de producerade livsmedlen konsumeras lokalt. Även de svenska producentintressena måste med facit i hand räknas till de klara förlorarna även om man inte kan bortse från att en ökande prispress leder till ökad effektivisering vilket i grunden är något positivt. Ju hårdare prispressen är desto högre blir krav på rationaliseringar och effektiviseringar vilket i sin tur allt som oftast går ut över smitt- och djurskyddet. Särskilt gäller detta för länder som legat i framkant på djurskyddets område då den ökade prispressen ofrånkomligen driver dessa länder i riktning mot en global eller regional medelnivå.

Generellt sett kan man lite förenklat beskriva effekterna av en ökad globalisering på detta sätt. Vi kan tycka vad vi vill om detta men det är så verkligheten ser ut och det är så den kommer att se ut under överskådlig tid. Genom Sveriges geografiska och klimatiska grundförhållanden måste svenskt lantbruk helt enkelt vara lite effektivare för att överleva på en allt mer globaliserad marknad – det är något vi måste finna oss i vare sig vi tycker om det eller inte.

Det som vi däremot inte ska finna oss i är när globaliseringens effekter slår på ett orättvist sätt och leder till osunda marknadsvillkor för svensk animalieproduktion. Det kan t ex inte vara rätt och riktigt att när producentens mjölkpris nådde botten under fjolåret så märktes det knappt på konsumentpriset i butik. Det kan inte heller vara rätt och riktigt att vi från tiden före EU-inträdet har gått ifrån att nära nog ha varit självförsörjande på nötkött till att nu ha en självförsörjningsgrad som ligger under 50 % – detta är facit på att något varit fel.

Varför har det då blivit så här? Har svenskt lantbruk varit så ineffektivt att vi har oss själva att skylla? Nej, svaret är att vi under en lång följd av år och under skiftande politiska majoriteter helt enkelt haft otillräckliga eller i vissa stycken obefintliga regler för att främja en rättvis konkurrens. Förutom våra av naturen givna konkurrensnackdelar i vårt avlånga och kalla land har vi i nämligen i en rad olika avseenden haft strängare krav på den svenska produktionen än vad man har haft i merparten av våra konkurrentländer

Vi har t ex varit långt restriktivare när det gäller att tillåta förebyggande behandling med antibiotika än vad man varit i de flesta andra länder. Det har inneburit stora fördelar för folkhälsan i Sverige och har bidragit till att vi har långt mindre problem med resistenta bakterier än andra länder – men det är den svenske producenten som har fått betala.

Vi har t ex bekämpat salmonella som få andra länder vilket har givit oss en unikt låg förekomst både bland djur och människor – även det med enorma folkhälsomässiga vinster på pluskontot – bara i Europa dör som jämförelse i storleksordningen 5 000 personer per år jämfört med enbart enstaka i Sverige (och då nästan alltid till följd av importerad smitta). Men återigen är det den svenska bonden som betalar – staten ersätter ju i nuläget (när detta skrivs) enbart med 50 70 %. Exemplen på flera fördyrande konkurrensnackdelar kan radas på varandra; färre djur per kvadratmeter, beteskravet, och så vidare, och så vidare.

Alla dessa krav som vi har på den svenska produktionen är naturligtvis oerhört positivt för såväl djurskydd, humanhälsa, livsmedelssäkerhet, de öppna landskapen som för miljön i ett vidare perspektiv. Detta är något vi ska vara stolta över och det utgör själva grunden för svensk animalieproduktions överlevnad – med våra naturliga förutsättningar i Sverige kan vi helt enkelt inte konkurrera med kvantitet – det är kvalitet som gäller.

Men allt detta goda, allt detta bra – det kostar pengar. Vi kan inte fortsätta som hittills för då kommer på sikt den svenska animalieproduktion bara att vara en spillra av vad den har varit. I princip finns det tre vägar att gå: 1 ) vi gör inget och låter den svenska produktionen fortsätta att gradvis tyna bort, 2 ) vi anpassar vår lagstiftning på djurskydds- och livsmedelsområdena till dem vi konkurrerar med eller 3 ) vi anpassar våra regler så att vi ställer samma krav på det som vi importerar som på det som vi producerar samt vidtar åtgärder för att förhindra att handeln kan sko sig på producentledets bekostnad.

Det första alternativet är förstås inget alternativ. Det andra alternativet är en möjlig väg att gå men en dålig väg att gå – det blir naturligtvis en rättvisare kamp än idag men priset blir mycket högt i form av sämre djurskydd, sämre folkhälsa och sämre miljö. Därtill kommer det nyss nämnda att vi med våra klimatiska och geografiska förutsättningar knappast långsiktigt kan konkurrera med denna strategi på en allt mer globaliserad marknad.

Kvar har vi då det tredje alternativet – det vill säga vi behåller vår tätposition när det gäller djurskydd, folkhälsa, livsmedelssäkerhet och miljö genom att börja ställa samma krav på det vi importerar som på det vi producerar – observera samma krav – inte högre. Om detta kan paras med sunda näringspolitiska regler så att inte mellanleden mellan producent och konsument kan sko sig på den svenske producentens bekostnad ja då har vi fått en rättvis konkurrens på en sund marknad.

Det är möjligt att detta vid en första anblick kan uppfattas som en otillåten inskränkning av den närmast heliga regeln ”om den fria rörligheten av varor och tjänster” inom Europa. Men att ställa samma krav på det som vi importerar som på det som vi själva producerar innebär ingen slakt av denna ”heliga ko” – på sin höjd innebär det att vi sätter en grimma på henne för att hejda hennes okontrollerade och högst osunda skenande inom livsmedelshandelns område.

Det är alltså inte frågan om att sätta upp handelshinder i akt och mening att ge svensk animalieproduktion fördelar – det är frågan om att instifta ett regelverk som förhindrar att svensk produktion diskrimineras. Att så verkligen har skett är vår knappt 50 procentiga självförsörjningsgrad ett bevis på – för dit har vi inte nått på grund av svensk ineffektivitet utan just på grund av osund konkurrens på ojämlika villkor.

För rättvisa regler måste få finnas även på detta område. Kloka regler är i själva verket grunden i såväl vår demokrati som sådan som i en sund handel inom och mellan länder. Vissa droger som klassas som narkotika hos oss men inte i Holland får t ex inte röra sig fritt över gränserna. Om det nu är möjligt att inom ramen för regeln ”om den fria rörligheten av varor och tjänster” ha olika nationella regler för handeln på detta område måste det rimligen också vara möjligt på andra områden – detta speciellt som det här skulle vara frågan om mindre långtgående regler – vi säjer ju faktiskt inte stopp för import av livsmedel utan enbart stopp för livsmedel som producerats i strid med svensk lagstiftning – följer man bara den importerar vi gärna.

För att på ett rättfärdigt sätt slå vakt om den svenska mjölk- och köttproduktionen (och därmed även för de arbetstillfällen den skapar, inte minst för LR:s medlemmar) yrkar jag därför att LR-stämman i förbundets namn må anta nedanstående uttalande. Jag yrkar vidare att detta uttalande snarast tillsänds nuvarande Jordbruksminister. I händelse av ett eventuellt regeringsskifte i höst yrkar jag i så fall att uttalandet då även tillsänds den blivande Jordbruksministern.

Av rättviseskäl, miljöskäl, smittskydds- och djurhälsoskäl, livsmedelssäkerhets- och folkhälsoskäl samt av sysselsättnings- och arbetsmarknadsskäl, kräver Ladugårdsförmännens Riksförbund att sundare konkurrens- och marknadsvillkor tillskapas för svensk mjölk- och nötköttsproduktion. Vi kräver därför:

  • Att regler/övervakningsfunktioner skapas/förbättras så att svensk livsmedelshandel förhindras att öka sina marginaler på det svenska producentledets bekostnad. Detta anser vi är nödvändigt för svensk mjölk- och nötköttsproduktions långsiktiga överlevnad – främst beroende på den oligopolliknande situationen på den svenska livsmedelsmarknaden med ett fåtal stora och mäktiga aktörer.
  • Att regelverk för importerade mejeri- och nötköttsprodukter skapas/förbättras så att svensk produktion kan konkurrera på lika villkor utan att för den skull svensk djurskydds-, smittskydds- eller livsmedelslagstiftning urholkas. Med andra ord ska endast livsmedel som bevisligen producerats i enlighet med svensk djurskydds- och annan lagstiftning få importeras. Konkurrens på lika villkor framstår som en marknadsekonomisk självklarhet men om det ändå inte är handelspolitiskt möjligt att helt stoppa import av livsmedel som producerats under former som står i strid med svensk lag föreslår vi i andra hand att sådana livsmedel påförs särskilda miljö-, djurskydds- eller andra lämpliga avgifter som den vägen kan bidra till att skapa en rättvis konkurrenssituation för svensk mjölk- och köttproduktion.

Uppsala 2010 - 01 - 31

Per E. Falk

 

 

 

 

 

© 2010 Ladugårdsförmännens Riksförbund.
Sidan senast ändrad den 9 mars 2010.